85 év után újra repül magyar lajstromjelű hidroplán
A hétvégén hajtotta végre első tesztrepüléseit az Aeroexpress hidroplánja, ami az első lépés a magyarországi vízirepülés újraélesztéséhez, írja az Airportal.hu.
Magyarország vizein 1937 óta ez volt az első, magyar lajstromjelű hidroplán által teljesített repülés.

Hidroplánok a Dunán az I. világháború után. Fotó: Fortepan / Weygand Tibor
A speciális repülőgépet a svájci bejegyzésű Awenta Vertriebs GmbH vásárolta meg korábbi norvég tulajdonosától, majd adta az Aeroexpress Kft. üzemeltetésébe. A Cessna U206F Stationair amfíbia 2021. augusztus 18-án érkezett Magyarországra, majd elvégzték a vámeljárást, valamint a magyar honosítását. Ezután 2021. december 22-én repült először HA-SEA lajstromjellel a most már magyarosított hidroplán.
Az Aeroexpress eseti hatósági engedélyek alapján 2022. február 4-én és 5-én hajtotta végre az első vízi tesztrepüléseket a műveletek idejére lezárt Duna egy rövid szakaszán Adony és Lórév között.
A rendszeres és kereskedelmi jellegű vízirepüléshez a vonatkozó hajózási és légügyi szabályozások frissítésére még ugyan várni kell a törvényhozás részéről, azonban a közlekedési hatóság fejlesztéseinek köszönhetően az elvi lehetőség jelenleg nyitva áll a működtetés előtt.
A fő feladatot a két részterület eljárásrendjeinek összehangolása és annak törvénybe foglalása jelenti a magyarországi vízirepülés újraindításának érdekében – olvasható az Aeroexpress honlapján megjelent tájékoztatásban.
Tulajdoni háttér
Az Aeroexpress Kft-t tavaly hozták létraóe. Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója, valamint unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány tulajdonolják Marozsi Lászlóval és Házas Gáborral. A cég üzemeltetési hátterét a Simon Martin vezette, bőnyi székhelyű Flyby Aero nyújtja, és
már van hivatalos partnerük is, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ).
A cég névválasztása a legendás Aeroexpress Rt., Magyarország történelmének egyik első légitársaságára utal, ami 1923-ban kezdte meg működését a Dunán és a Balatonon személy- és postaszállítással, azonban a reptéri infrastruktúra fejlesztésével a vízirepülés az 1930-as évek második felében háttérbe szorult, majd végül teljesen meg is szűnt idehaza.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá
Teljesen máshogy forog a Titan légköre, mint maga a hold
Idén is remek gyermeknapi programok várnak a Vasúttörténeti Parkban
Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében
Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint
Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja